De omzet in de Nederlandse detailhandel is in mei met 0,7 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat kwam vooral door hogere prijzen, want het verkoopvolume was 5,4 procent lager.
De omzet van de non-foodsector groeide volgens het CBS met 2,7 procent, bij een volumedaling van 2,8 procent. Vooral kleding- en schoenenwinkels hebben in mei meer omgezet dan een jaar geleden. Ook de drogisterijen en de winkels in recreatieartikelen zagen de verkopen stijgen. De overige deelbranches in de non-food hebben minder omgezet dan een jaar eerder.
De winkels in voedings- en genotmiddelen wisten 1,3 procent meer omzet te behalen. Het verkoopvolume was 6,1 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de speciaalzaken lag 2,2 procent hoger en de omzet van de supermarkten steeg 1,2 procent.
De onlineomzet was in mei 8,4 procent lager dan in dezelfde maand een jaar geleden. Webwinkels hebben 12,3 procent minder omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, kromp met 3,5 procent. Vooral de omzet van non-foodartikelen en consumentenelektronica daalde in mei, terwijl er meer kleding online werd gekocht. In mei 2021 groeide de onlineomzet nog met ruim 15 procent.