Optimaliseer je sales met deze 3 klantgerichte verkooptechnieken

12 apr , 22:01 Zakelijk
pexels ketut subiyanto 4623516
Pexels

Sales is idealiter geen hard verkooppraatje. – het draait vooral om het opbouwen van relaties en een goed begrip krijgen van de klantbehoeften. Dat is waar de meeste winst te behalen is, want wanneer je precies begrijpt wat klanten nodig hebben en hen daadwerkelijk helpt, verandert een eenmalige verkoop in een langdurige samenwerking die telkens weer waarde oplevert, zowel voor jou als voor de klant. Hier zijn 3 waardevolle verkooptechnieken die dit mogelijk maken: 

1. Actief luisteren en empathie tonen

Het is de basis van elke succesvolle Sales Training en uiteindelijke verkoop: luisteren. Veel verkopers maken de fout om zich meer te richten op hun pitch, maar als je niet weet wat de klant écht nodig heeft, zul je er altijd naast zitten. 

Het belangrijkste is actief luisteren. Dit doe je door niet alleen de woorden te horen die de klant je geeft, maar ook door de onderliggende behoeften en emoties van de klant te begrijpen. 

  • Stel ontledende vragen: Vraag bijvoorbeeld: “Wat maakt dit probleem urgent voor jou?” om echt de kern van de behoefte te achterhalen. 
  • Reflecteer met precisie: Dit houdt in dat je herhaalt en bevestigt. Bijvoorbeeld: “Je zei dat het je energie kost om deze taak handmatig te doen; dus je zoekt echt iets dat je werkdruk vermindert?” 
  • Lees de ongemakken: Let op kleine veranderingen in lichaamstaal of stem, zoals spanning of twijfel, en pas je reactie aan om die onzekerheid weg te nemen.

2. Verkoop op basis van waarde, niet op prijs

Klanten willen niet zozeer het product; meestal zijn ze op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Dus moet je de verkoopstrategie verschuiven van een prijsgerichte benadering naar een waarde-georiënteerde aanpak. 

In plaats van de focus te leggen op de kosten van je product, leg je de nadruk op de voordelen en resultaten voor de klant. Kun je aantonen hoe jouw product of dienst de klant helpt bij het oplossen van hun pijnpunten? Of het nu gaat om tijdsbesparing, efficiëntie of een verhoogde productiviteit – maak de waarde duidelijk. 

Dus, verkoop de oplossing, niet het product. Laat zien hoe jouw product hun problemen oplost, in plaats van de prijs te benadrukken.

3. Vertrouwen door transparantie

De gemiddelde klant ziet meteen wanneer je oprecht bent. Wees daarom transparant over wat je product wél en níet doet. Dit is niet alleen goed voor geloofwaardigheid, maar maakt je ook een heel stuk betrouwbaarder. Klanten komen uiteindelijk terug voor eerlijke gesprekken, niet voor de gladde verkooppraatjes. Vertrouwen is de basis van elke succesvolle samenwerking! 

Klaar voor echte verandering in je leiderschap en sales? Met de gerichte programma’s van Straight Line Leadership krijg je de begeleiding en tools om je leiderschapskwaliteiten en je salesdoelen te overtreffen.