Passagiersstroom KLM droogt op door coronacrisis

09 apr 2020, 7:48 Zakelijk
passagiersstroom klm droogt op door coronacrisis
ANP
De coronacrisis laat duidelijk zijn sporen na in de vervoerstatistieken van luchtvaartmaatschappij KLM. De onderneming zag het aantal reizigers in maart met 54 procent dalen in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. Door het rondwarende virus werd een groot deel van de vloot van KLM aan de grond gehouden. Verder zijn mensen minder bereid om te reizen en gelden in veel regio's reisrestricties. Bij moederbedrijf Air France-KLM, inclusief prijsvechter Transavia ging het in totaal om een daling van het aantal passagiers met 56,6 procent.
De daling in de passagiersstroom komt niet als een verrassing. Air France-KLM had eerder te kennen gegeven dat door de crisis het leeuwendeel van de vloot aan de grond staat. Het Frans-Nederlandse concern houdt er rekening mee dat tot eind mei zeker 90 procent van de vluchten niet wordt uitgevoerd. Voor na die periode is nog een hoop onzeker.
Volgens KLM-baas Pieter Elbers is de wereldwijde economische impact van het virus enorm en is het onduidelijk wanneer het KLM-netwerk weer terug zal zijn op zijn oorspronkelijke omvang. "Het herstel van de markten en daarmee van KLM en Transavia zal in ieder geval veel tijd vergen."
In maart vervoerde KLM bij elkaar bijna 1,3 miljoen reizigers. Vliegtuigen zaten daarnaast in doorsnee voor twee derde vol, waar een jaar eerder 87,6 procent van de stoeltjes bezet was. Bij Air France daalde de passagiersstroom met 58,8 procent tot bijna 1,8 miljoen mensen. Ook bij het Franse zusterbedrijf was circa twee derde van de stoeltjes bezet, tegen 86,6 procent een jaar eerder.
Transavia, dat al vroeg vluchten naar onder meer Italië opschortte en op een gegeven moment alle vliegtuigen aan de grond hield, vervoerde in maart 532.000 mensen, tegen bijna 1,2 miljoen reizigers in maart 2019. Ook vracht werd door de groep minder vervoerd. De volumes daalden op jaarbasis met 28,8 procent. Veel van de vracht wordt doorgaans door commerciële toestellen vervoerd en als die niet vliegen, raakt dat ook de cargo-tak.
Momenteel voert Air France-KLM gesprekken met onder meer Nederland en Frankrijk over noodsteun. Daarbij doen berichten de ronde dat gesproken wordt over leningen van bij elkaar 6 miljard euro om het bedrijf overeind te houden. Voor dat geld zouden Nederland en Frankrijk garant moeten staan.