PostNL mag geen hoger tarief vragen voor zakelijke post die namens concurrenten wordt bezorgd, dan voor post van zijn eigen klanten. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam in hoger beroep bepaald. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kwam eerder al tot dezelfde conclusie.
De zaak draait om post die andere postbedrijven aangeleverd krijgen door bedrijven en instellingen, maar waarvan zij de bezorging aan PostNL overlaten. Bijvoorbeeld omdat ze in een bepaald gebied zelf geen bezorgers hebben. Zij betalen de marktleider daar een vergoeding voor. Die mag volgens de rechter dus niet hoger zijn dan het tarief dat andere partijen PostNL voor zijn diensten betalen.
De ACM liet weten verheugd te zijn dat de rechtbank zijn zienswijze volgt. ,,Deze uitspraak is goed voor de concurrentie: het kan leiden tot lagere tarieven en keuzemogelijkheden voor zakelijke eindgebruikers'', aldus de toezichthouder, die verder opmerkt dat nieuwe spelers belangrijk zijn om de markt scherp te houden en innovatie te stimuleren.
PostNL reageerde teleurgesteld op het vonnis van de rechtbank. ,,We zullen de uitspraak bestuderen en daarbij hoger beroep bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven in overweging nemen'', aldus een woordvoerder.