In de binnenvaart worden problemen verwacht na de schorsing van het grootste bureau dat keuringen en inspecties van schepen uitvoert. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) neemt maatregelen om de hinder zoveel mogelijk te beperken.
Het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) is door de Raad van Accreditatie geschorst voor een half jaar. Ruim 7900 binnenvaartschepen worden door het bedrijf uit Rotterdam gekeurd. Het gaat om alle soorten schepen in de binnenvaart, van sleper tot passagiersschip.
"De reden van deze schorsing vloeit voort uit gebreken in de borging van de onpartijdigheid en gebreken in de bedrijfsuitoefening", schrijft demissionair minister Mark Harbers (Waterstaat) aan de Tweede Kamer. Volgens hem heeft het NBKB meermaals de kans gehad de problemen op te lossen.
Als het NBKB er niet in slaagt de problemen binnen zes maanden op te lossen verliest het bedrijf de accreditatie, aldus de bewindsman. Schepen waarvan de keuring door het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart al wel was afgerond, krijgen wel hun certificaat.
Andere keuringsinstanties hebben onvoldoende capaciteit om de schepen die gekeurd worden door het NBKB op te vangen. Toch zullen schepen die de komende tijd zouden worden gekeurd door het NBKB zich hier moeten melden voor een keuring. Ook gaat het ILT kijken of in bijzondere gevallen het certificaat met zes maanden kan worden verlengd.