Staalreus ThyssenKrupp zet een streep door de beoogde fusie met de Europese activiteiten van Tata Steel. De staalbedrijven kwamen tot die conclusie na gesprekken met de Europese Commissie. Daaruit kwam naar voren dat er nog de nodige concessies moesten worden gedaan om bezwaren weg te nemen. Dat was voor de bedrijven een stap te ver.
Er gingen al langer geluiden rond over het mislukken van de fusie tussen de Europese activiteiten van Tata Steel, waartoe ook de fabrieken in IJmuiden behoren, en ThyssenKrupp. Het fusiebedrijf zou volgens Brussel een te groot marktaandeel krijgen. De bedrijven beloofden onderdelen te verkopen, maar dat was voor de Europese Commissie onvoldoende om akkoord te geven. Met het doen van nog meer handreikingen verdampten ook de beoogde economische voordelen van het samensmelten van activiteiten.
Nu plan B in werking treedt, betekent dit voor ThyssenKrupp dat er ook een streep gaat door de beoogde opsplitsing van bedrijfsactiviteiten. De liftdivisie van ThyssenKrupp krijgt in de nieuwe opzet nu naar verwachting een aparte beursnotering.
Onder druk van aandeelhouders werd in september nog een strategie uit de doeken gedaan om twee ThyssenKrupp-divisies te creëren. Onder de divisie Industrials zouden de lifttak, de auto-onderdelendivisie en de technische installatie-eenheid vallen. Bij Materials zou de handel in materialen en de scheepsbouw worden ondergebracht.
Tata Steel benadrukte onlangs nog het belang van een succesvolle samensmelting van de divisies. De aandacht van het Indiase bedrijf zou na de Europese deal, volledig naar de thuismarkt kunnen gaan. In India wil Tata verder groeien, onder meer door capaciteitsuitbreiding en overnames. Het niet doorgaan van de fusie zal groei in India belemmeren.
Beleggers in Tata Steel schrokken al van eerdere berichtgeving over het schrappen van de fusieplannen. Het aandeel van de staalreus raakte op de beurs in India ruim 6 procent aan beurswaarde kwijt. ThyssenKrupp noteerde in Frankfurt vrijdag rond het middaguur bijna 14 procent hoger.
In Brussel zei een commissiewoordvoerder desgevraagd dat het onderzoek naar de staalfusie nog gaande is. De deadline voor een beslissing van de Europese mededingingsautoriteit staat nog altijd op 17 juni.