Het aantal belangrijke innovaties bij Nederlandse bedrijven laat al drie jaar een dalende lijn zien. Bedrijven lijken zich nu vooral te richten op kleinschalige verbeteringen van bestaande producten en diensten. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam in een dinsdag verschenen rapport.
Volgens de onderzoekers kampt ruim de helft van de bedrijven met gestegen kosten voor energie, driekwart heeft te maken met krapte op de arbeidsmarkt en bijna de helft met grondstoftekorten. "Deze macro-economische verstoringen ondermijnen ook de klimaatambities van Nederlandse bedrijven. Organisaties die veel last ervaren van hogere energieprijzen zijn minder klimaatambitieus", staat in het rapport.
Dat geldt ook voor organisaties die in toenemende mate last hebben van een tekort aan grondstoffen en materialen. Volgens het rapport is het aandeel klimaatambitieuze bedrijven - gedefinieerd als bedrijven die uiterlijk in 2030 een verwaarloosbare ecologische voetafdruk willen hebben - met bijna 4 procentpunt afgenomen in het afgelopen jaar.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat bijna de helft van de bedrijven (44 procent) meent dat cybercriminaliteit en digitale spionage sterk groeiende dreigingen vormen in hun sector. Bijna één op de vijf bedrijven is naar eigen zeggen onvoldoende voorbereid. Daarbij heeft één op de vijftien bedrijven zijn belangrijkste bedrijfsprocessen al eens stil moeten leggen als gevolg van een digitale dreiging.