De miljoenensubsidie die eerder werd toegekend aan de NS voor de nachtelijke treinverbinding met Wenen is terecht toegekend. Ook ging het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat niet in de fout met het uitbreiden van de hoofdrailnetconcessie om de treinverbinding mogelijk te maken. Dat concludeert het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Concurrenten van de NS hadden zich tegen de toekenning verzet.
Voor de zogeheten Nightjet die dagelijks van Amsterdam naar de Oostenrijkse hoofdstad en Innsbruck rijdt, stelde de overheid 6,7 miljoen euro subsidie beschikbaar. Dat geld werd door toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven bij wijze van proef uitgekeerd. Voor een volgende nachttrein trekt het kabinet liever geen subsidie meer uit. De bewindsvrouw zei eerder ervan uit te gaan dat er meer vraag zal zijn naar internationale treinverbindingen. Deze hoeven niet per se door NS te worden uitgebaat. Het kabinet vindt het belangrijk dat Nederlanders bij buitenlandse reizen komende jaren vaker kiezen voor de trein, vooral omdat het veel duurzamer is dan korte vluchten met het vliegtuig.
Partijen als Flixbus, Allrail en de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland keerden zich tegen de gunning en de toekenning van een subsidie om het exploitatietekort van de NS te dekken. Zij kregen dus ongelijk. De uitspraak van het CBb is definitief.