TikTok moet van Europese toezichthouders, waaronder de Nederlandse ACM, voortaan heel duidelijk maken wat nu precies reclame is en wat niet. Het videoplatform, waarop vooral jongeren filmpjes delen, is op de vingers getikt omdat dit onderscheid niet helder was. De marktwaakhonden hebben TikTok gedwongen om aanpassingen door te voeren.
Commerciële content zal voortaan duidelijk gemarkeerd worden met een label, geeft de ACM aan. Verder zou het nu makkelijker moeten zijn voor gebruikers van TikTok om af te zien van gepersonaliseerde advertenties. De optie om die te weigeren moet voortaan op vergelijkbare wijze worden getoond als de optie om die te accepteren.
Aanleiding voor de bemoeienis van de toezichthouders was een klacht van consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond. Zij riepen vorig jaar op tot ingrijpen bij TikTok. Het videoplatform zou gebruikers misleiden en kinderen, een hele kwetsbare doelgroep, onvoldoende bescherming bieden tegen ongepaste inhoud en reclames.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid bij de ACM, zegt dat de toezichthouders de stappen van TikTok verwelkomen. Ze benadrukt dat de ACM samen met collega's in andere EU-landen goed in de gaten zal houden of TikTok alle toezeggingen nakomt.
De Consumentenbond reageert echter teleurgesteld. Dit komt omdat de Europese Commissie en het netwerk van nationale toezichthouders het onderzoek dat ze waren begonnen naar TikTok, nu stoppen. En dit terwijl veel problemen volgens de organisatie nog niet zijn opgelost.
Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar vindt de beloofde verbeteringen wel positief, maar volgens haar is het te voorbarig om het onderzoek nu al te sluiten. Ze is ook teleurgesteld over het feit dat de toezichthouders belangrijke onderwerpen onbesproken hebben gelaten.
"TikTok behoudt zich bijvoorbeeld het recht voor om zonder vergoeding video’s van gebruikers te hergebruiken, te verspreiden en te reproduceren. Dat probleem is nog niet opgelost. En ook nog totaal niet duidelijk wat TikTok doet om kinderen te beschermen, bijvoorbeeld tegen expliciete content. Daar gaan we ook zeker nog met de ACM over in gesprek", aldus Molenaar.