Als je een winkel hebt dan ben je afhankelijk van mensen die de moeite nemen om daar naartoe te komen. Er zijn nog steeds mensen die het heerlijk vinden om op zaterdagmiddag de stad in te gaan om te shoppen. Maar de groep die het veel makkelijker vindt om online inkopen te doen, groeit nog steeds. Met een
online winkel vergroot je dus je klantenpotentieel aanzienlijk, met name buiten je eigen regio. Daarnaast kun je ook leveren aan klanten buiten Nederland. Binnen de EU is vrij verkeer van goederen en kun je dus zonder problemen leveren.
Een webshop bouwen
Een webwinkel bouwen klinkt heel ingewikkeld maar het is prima te doen. Je kunt hulp krijgen van
CCV Shop voor het opzetten van een webwinkel die je klanten snel laat vinden wat ze zoeken en waar ze gemakkelijk en veilig hun bestelling kunnen afronden en betalen. Een klant moet erop kunnen vertrouwen dat zijn persoonlijke gegevens veilig zijn en dat de betaling zodanig verloopt dat gegevens niet in verkeerde handen kunnen vallen. Voordat je begint met het maken van je webshop is het belangrijk om goed na te denken over de menustructuur en hoe je je producten wilt presenteren. Verkoop je alleen aan professionals dan kun je bijvoorbeeld vakjargon gebruiken. Verkoop je ook aan consumenten, dan moet je dat juist achterwege laten.
Stap voor stap een webshop bouwen
Wil je een
webshop beginnen dan start je met de voorbereiding. Bepaal je assortiment en zorg voor goede foto’s van je producten. Soms kan de producent deze leveren. Verder moet je een duidelijke omschrijving maken van het product. Hierin verwerk je de juiste zoekwoorden zodat zoekmachines zoals Google jouw website vinden als de beste plek om dit product te kopen. Maak liever geen gebruik van AI tools om productteksten te schrijven, zo voorkom je dat jouw teksten als twee druppels water lijken op die van de concurrent. Als je alle productinformatie hebt verzameld, dan kun je aan de slag met het ‘vullen’ van je webshop.
Houd je klanten betrokken
Je kunt de klanten van je webshop betrokken houden door nieuwsbrieven te sturen naar hun e-mailadres. Dit mag alleen als daar toestemming voor is gegeven. In je nieuwsbrief kun je speciale aanbiedingen promoten of nieuwe producten onder de aandacht brengen. Ook kun je op je website blogs plaatsen waarin je een product nader uitlicht en vertelt hoe een klant dit kan gebruiken. Tevreden klanten kun je reviews laten schrijven, maar houd er rekening mee dat je dan ook minder positieve reacties kunt krijgen. Die moet je natuurlijk wel allemaal plaatsen zodat een bezoeker een juist beeld krijgt van je webshop. Komt er een klacht dan is het zaak om deze goed en snel op te lossen zodat het aantal negatieve reviews beperkt blijft. Zorg ook voor een goede klantenservice en beantwoord vragen van klanten bij voorkeur binnen 24 uur. In het weekend mag dit wat langer duren, niemand zal je kwalijk nemen dat je alleen op werkdagen bereikbaar bent.