Winkeliers hebben in februari 8,5 procent meer omgezet in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. De groei komt vooral door de hogere prijzen, aangezien het totale verkoopvolume met 2,9 procent daalde. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers.
De winkels in voedings- en genotmiddelen zagen de omzet in februari met 10,5 procent stijgen ten opzichte van een jaar geleden. Het verkoopvolume was ruim 4 procent lager. De omzet van de supermarkten lag bijna 12 procent hoger en de omzet van de speciaalzaken steeg met 0,6 procent.
Bij zogeheten non-foodbedrijven groeide de gemiddelde omzet met ruim 5 procent. Het verkoopvolume liet bij deze bedrijven een daling zien van meer dan 3 procent. Drogisterijen, kledingwinkels en schoenenwinkels zagen de omzet stijgen. Ook de winkels in recreatie-artikelen, meubels en woninginrichting en consumentenelektronica en witgoed hebben in februari meer omgezet dan een jaar geleden. Bij winkels in doe-het-zelfartikelen en keukens en vloeren daalde de omzet.
Verder meldde het CBS dat er online 6 procent meer werd omgezet bij winkels. Webwinkels die alleen online verkopen zagen de omzet met dik 11 procent stijgen. Winkels die zowel fysiek als online verkopen lieten een omzetdaling zien van 1,4 procent. De omzet van de overige deelbranches was hoger dan een jaar eerder.