AMSTERDAM (ANP) - Deelautobedrijf MyWheels is hard gegroeid, maar moet binnenkort ook winst maken. Dat zegt de pas aangetreden topman Laurens van de Vijver, van wie dinsdag bekend werd dat hij MyWheels gaat leiden. In de voorgaande jaren had de aanbieder van duizenden deelauto's "groeipijnen" die voor verlies zorgden.
"MyWheels is aantoonbaar succesvol als je kijkt naar groei", zegt Van de Vijver tegen het ANP. "Als je zo snel groeit, heb je vaak ook groeipijnen, wat heel gebruikelijk is op afdelingen die bij wijze van spreken een tweede been moeten bijzetten. Wij schuren nu tegen winstgevendheid aan en dat is ook een van mijn prioriteiten."
Een termijn geeft Van de Vijver niet, maar hij denkt dat MyWheels binnen "afzienbare tijd" een positief resultaat neerzet. Dat gebeurt vooral door "slimmer te werken" bij bijvoorbeeld de hulp aan klanten of de afhandeling van klachten. De resultaten zijn volgens hem de afgelopen maanden al verbeterd.
Moederbedrijf
The Sharing Group, het moederbedrijf van MyWheels, meldde bij zijn jaarcijfers over 2023 dat de deelautodienst kampte met sterk gestegen kosten die het operationele resultaat onder druk zetten. Dat kwam onder andere door extra uitgaven die te maken hadden met de fusie met branchegenoot Amber, die van MyWheels een marktleider in Nederland maakte.
MyWheels is op dit moment in Nederlandse steden actief met ongeveer 3000 deelauto's, waarvan een deel elektrisch. Op den duur hoopt Van de Vijver ook uit te kunnen breiden naar andere landen, vooral in stedelijk gebied. "Nederland is voor veel industrieën een pioniersland en dat geldt ook voor wat MyWheels doet. Er wordt met interesse gekeken naar Nederland." Naar welke landen MyWheels lonkt, zegt hij niet.
Op termijn hopen MyWheels en andere bedrijven van The Sharing Group ook elektrische auto's in te kunnen zetten als "elektrische buurtbatterij". Om problemen met overbelaste elektriciteitsnetwerken te verhelpen, zouden ze op momenten als opslag kunnen dienen om later stroom terug te leveren aan het lokale netwerk. "We zijn in vergevorderde gesprekken met gemeenten over hoe dat moet uitpakken. Maar de technologie is er al", zegt Van de Vijver.