Nederland is een echt fietsland en daar zijn we natuurlijk trots op. Ons land telt maar liefst 23,4 miljoen fietsen volgens het rapport
Kerncijfers Tweewielers 2022 . Jaarlijks worden bijna een miljoen nieuwe fietsen verkocht, waarvan inmiddels meer dan de helft een e-bike is.
Letselschade ernstiger met een e-bike
Er zijn gemiddeld 4,9 fietsongevallen per 10.000 Nederlanders, in het totaal 8.628 ongelukken per jaar. 1 op de 10 van die fietsongevallen gebeuren tegenwoordig met een elektrische fiets.
Het aantal fietsslachtoffers met ernstig letsel is in de periode 2012-2021 met 29 procent gestegen, berekende het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL. Dat zou met name komen doordat steeds meer mensen op e-bikes fietsen.
Het is natuurlijk ook niet zo vreemd dat er met zoveel fietsen regelmatig ongelukken gebeuren waarbij fietsers betrokken zijn. Maar niet alleen het aantal ongelukken neemt toe door de populariteit van de e-bike ook de ernst van het ongelukken neemt toe.
Uit onderzoek blijkt namelijk ook dat een ongeluk op een elektrische fiets zorgt voor een dubbele hoeveelheid meervoudige letsels. E-bike fietsers liggen langer in het ziekenhuis na een ongeval en hebben meer kans op schedelletsel in vergelijking met een fietser die zonder hulpmotor fietst. Het is vooral de snelheid van de elektrische fiets die meer gevaar in het verkeer oplevert. De
letselschade advocaat heeft het dan ook druk met het verdedigen en/of aansprakelijk stellen van slachtoffers en respectievelijk daders van elektrische fietsongelukken.
Een ongeval met een elektrische fiets zorgt in 54,1% voor letsel en is in 2,3% van de gevallen zelfs dodelijk. Bij ‘normale’ fietsen gaat het om respectievelijk 44,3% en 0,9%. Helemaal als de elektrische fiets opgevoerd is. Die halen soms wel 50 kilometer per uur. Opvoersetjes zijn simpel te krijgen en vooral de jeugd scheurt er op die manier los.
Veiligheid voorop
Zeker nu het schooljaar weer begonnen is en het drukker wordt op de weg, kan dat een toename betekenen van het aantal fietsongelukken. Steeds meer jonge mensen crossen rond op e-bikes. Een op de tien kinderen gaat al met een e-bike naar school en daar komt bovenop dat eén op de vier ouders van kinderen tussen de elf en dertien jaar de overgang naar de middelbare school een reden vindt om een elektrische fiets aan te schaffen voor hun kind. Nu art nog 77% van de elf- tot en met dertienjarigen nog met een ‘gewone’ fiets naar school maar aangezien 40% van de ouders aangeeft dat hun kind graag een e-bike zou willen, kan dit aantal snel veranderen.
Ouders geven aan een e-bike ook veiliger te vinden dan een scooter en 59% van de ouders vindt het veilig genoeg om hun kinderen alleen naar school te laten fietsen. Toch voelt een kwart zich er niet goed bij. 42% van die groep geeft aan dat de route naar school niet veilig genoeg is. 49% denkt dat zijn of haar kind de verkeerssituaties niet goed kan inschatten.
Betere voorlichting
Mensen die een e-bike kopen, moeten betere voorlichting krijgen over veilig fietsen. De Fietsersbond hoopt daarmee veel verkeersongelukken te voorkomen. De Fietsersbond wil meer informatie en begeleiding bij de aanschaf van een elektrische fiets, zodat mensen daar beter mee overweg kunnen. De bond wil verder dat er meer geld komt om wegen en fietspaden veiliger te maken. Ook de ANWB maakt zich zorgen over ongevallen met fietsers. "Het probleem zit 'm vooral in de drukte op het fietspad, met racefietsen, bakfietsen, bezorgers en e-bikes", zegt een woordvoerder. "Je moet iets doen aan de infrastructuur. Versteviging van de berm bijvoorbeeld of het weghalen van onhandige paaltjes. Dat zijn relatief eenvoudige maatregelen, die geen enorme bedragen kosten."