Kerststress? Met deze tips heb je daar geen last van

Foto: Pexels

Er wordt vaak gezegd dat kerst de mooiste tijd van het jaar is, terwijl het voor veel mensen de nodige stress oplevert. Tel daarbij op de harde lockdown, die in rap tempo is ingevoerd, zes dagen voor de Kerst, en je hebt met een dubbele dosis stress te maken. De impact voor ondernemers is groot, omdat dit de tijd van het jaar is waarin veel omzet wordt gedraaid. Maar ook voor consumenten vallen veel plaatjes momenteel in duigen. Hoe blijf je rustig in roerige tijden als deze?

Een gevoel van onrust, spanning en stress ontstaat als we verwachtingen hebben, plaatjes over hoe bijvoorbeeld kerst eruit moet zien of plaatjes waaraan we moeten voldoen, controle willen hebben over anderen of het leven, denken dat we niet goed genoeg zijn, perfectionisme of als we weggaan uit het huidige moment, en dus weggaan bij onszelf. Er zijn veel redenen waarom we stress ervaren en het is langzamerhand zo ingeburgerd in ons leven, dat we denken dat het erbij hoort.

Manier van leven

Veel Nederlanders worstelen momenteel met hun gezondheid, en vinden het lastig om keuzes te maken die hun lichaam ondersteunen. Het aanbod in oplossingen om weer gezond te worden is groot, maar door het enorme aanbod is door de bomen het bos niet meer te zien. Daarbij gaat het niet om oplossingen, maar om een manier van leven, waarbij de waarheid van het lichaam op de eerste plaats komt. Online is er veel te vinden over gezondheid en een gezonde manier van leven, zoals op Gezondbron.nl, waar je de beste wetenschappelijk onderbouwde artikelen kunt vinden.

En dan is daar kerst, een periode die voor veel mensen voor stress zorgt. Althans, wij kiezen ervoor om er een stressvolle periode van te maken. Kan dat niet anders? Jazeker, dat kan. We hebben een aantal tips op een rijtje gezet:

  1. De eerste tip is simpel, alhoewel, voor veel mensen niet. Maar dat is: houd het simpel. Zodra het complex wordt en je veel in je hoofd gaat zitten, stop dan even.
  2. Blijf ook tijdens de vakantie goed naar je lichaam luisteren. Feestdagen betekent niet dat we kunnen doen wat we maar willen, zonder dat het een impact heeft op ons lichaam. Zorg goed voor jezelf, ook als het kerst is.
  3. Waarom een driegangen diner en uren in de keuken staan als ook iedereen iets mee kan brengen? Maak een planning en zorg dat iedereen meehelpt. En maak gerechten die je al kent.
  4. Bouw stopmomenten in de dag in om te observeren hoe je je voelt. Je ademhaling is een betrouwbare barometer om te kijken hoe het met je gaat.
  5. Bij langdurige stress kan het uiteraard helpen om tijdelijk iets te slikken, zoals Restilen, een kalmeringsmiddel met twaalf actieve ingrediƫnten.
  6. Blijf trouw aan hoe jij graag kerst wil vieren en dus niet aan hoe het hoort, zoals de schoonouders het willen of zoals je het altijd hebt gevierd. Nee is ook een antwoord.
  7. Houd het licht en zet perfectionisme bij het vuilnis, of in ieder geval tijdens de kerst. En vergeet niet: dit is ook gewoon een dag, net als alle andere dagen.