De pandemie heeft een blijvende invloed op de manier waarop Nederlanders reizen en vakanties plannen. Door beperkingen en onzekerheden in het internationale reisverkeer is de focus verschoven naar rustgevende, natuurgerichte vakanties, waarbij vooral bosvakanties een grote groei in populariteit laten zien.
Sinds de coronapandemie zien we een duidelijke verandering in de manier waarop Nederlanders reizen. Voorheen stonden buitenlandse vakanties hoog op de prioriteitenlijst, maar door lockdowns, quarantaineregels en het vermijden van drukke plekken is men dichter bij huis gaan zoeken naar ontspanningsmogelijkheden. Een vakantiehuisje in het bos biedt de ideale combinatie van veiligheid, rust en de mogelijkheid tot social distancing. De onzekerheid rond internationale reizen motiveerde veel Nederlanders om voor lokale opties te kiezen.
Volgens een recent onderzoek van NBTC Holland Marketing heeft de vraag naar natuurvakanties in Nederland sinds 2020 een stijging van 35% laten zien. Ook blijkt uit onderzoek van Natuurmonumenten dat het aantal bezoekers in Nederlandse natuurgebieden in 2021 verdubbelde ten opzichte van vóór de pandemie. Dit onderstreept de groeiende behoefte aan natuurgerichte vakanties in een tijd van onzekerheid.
Er zijn meerdere redenen waarom bosvakanties zo in trek zijn. In de eerste plaats is er de positieve impact van de natuur op het welzijn. Onderzoek van de Universiteit van Wageningen laat zien dat tijd doorbrengen in de natuur de stressniveaus aanzienlijk verlaagt en helpt bij het herstellen van mentale vermoeidheid. In een tijd waarin mensen meer dan ooit op zoek zijn naar manieren om te ontspannen en tot rust te komen, biedt een weekendje weg in de natuur een uitkomst.
Daarnaast speelt de mogelijkheid tot social distancing een grote rol. In de drukke stad is het lastig om groepen en drukte te vermijden, maar in een bos kan men zich in alle rust afzonderen. Ook na de pandemie is het gevoel van veiligheid en ruimte belangrijk voor veel vakantiegangers. Een onderzoek van Natuurmonumenten toonde aan dat maar liefst 62% van de Nederlanders het comfort van afstand en privacy op vakantie als zeer belangrijk ervaart sinds COVID-19.
De populariteit van bosvakanties vertaalt zich in een groeiende vraag naar specifieke, geliefde bestemmingen. In Nederland zijn er meerdere bosrijke gebieden waar vakantiegangers de natuur kunnen ervaren. De Veluwe bijvoorbeeld. De Veluwe staan bekend om de uitgestrekte bossen, heidevelden en wilde dieren en het trekt jaarlijks steeds meer bezoekers die op zoek zijn naar rust en een mooie natuur. Ook Limburg biedt bosrijke gebieden met een glooiend landschap en veel natuuractiviteiten, van wandelen tot mountainbiken. Zo ook bijvoorbeeld Boshuisje het Vosje in het Limburgse Stramproy.
Buiten Nederland trekken de Belgische Ardennen en de Scandinavische bossen veel Nederlandse toeristen. De Ardennen zijn een populaire keuze voor wie een korte reis wil maken en toch een andere cultuur en natuur wil ervaren. De bossen in Zweden en Noorwegen bieden een ongerepte natuurervaring, die geliefd is bij avonturiers en mensen die langere tijd in de natuur willen doorbrengen. Ook deze gebieden zagen een forse toename in bezoekers uit Nederland sinds COVID-19.
De vraag is of deze voorliefde voor bosvakanties een blijvende verandering in ons reisgedrag zal betekenen. Het lijkt erop dat de behoefte aan natuur, rust en duurzaam reizen niet snel zal verdwijnen. Dit wordt ondersteund door gegevens van het NBTC, die aangeven dat meer dan 70% van de Nederlanders na de pandemie bewuster omgaat met reiskeuzes en de voorkeur geeft aan duurzaam toerisme.
Daarnaast zijn er ontwikkelingen gaande die het vakantieaanbod in de natuur aantrekkelijker maken. 'Glamping', oftewel luxe kamperen, wint aan populariteit en biedt het comfort van thuis met de voordelen van een verblijf in de natuur. Ook tiny houses en ecologische accommodaties in bosgebieden spelen in op de vraag naar luxe en duurzaam toerisme. Dergelijke verblijven combineren eenvoud en natuur met de faciliteiten van een huisje. Bovendien spreekt het een breed publiek aan, van gezinnen tot stellen en soloreizigers.