Na een paar coronajaren staan er dit jaar eindelijk weer volop Halloween-feestjes op de planning. Hier horen uiteraard bijzondere outfits bij. Uit Klarna’s Halloween Insights , gebaseerd op onderzoek* in 17 landen, blijkt dat Nederlanders zich bij hun outfitkeuze vooral laten leiden door series en films (44%), klassieke horror karakters (41%) en social media trends & memes (37%). In de verkoopdata** van Klarna zien we dat met name Stranger Things, Top Gun, Cobra Kai en de aangekondigde Barbie film van invloed zijn op de keuzes voor de Halloween outfit van dit jaar. Pop culture blijkt dé inspiratiebron te zijn, want ook series als Euphoria, de Netflix-film Blonde en de aangekondigde Harley Quinn film beïnvloeden onze Halloween looks.
Het samenstellen van een Halloween-kostuum is nooit een gemakkelijke taak. Ga je verkleed als een enge zombie, verleidelijk actiefiguur of maak je liever iemand aan het lachen met je outfit? Of voor een combinatie daarvan? Nederlanders kiezen het meest voor enge outfits (66%), gevolgd door grappig (46%) en sexy (26%). We scoren qua sexy outfits goed ten opzichte van andere landen: 44% van de Nederlandse vrouwen kiest voor een sexy Halloween look. Daarmee staan we op de eerste plek wereldwijd. Bij onze zuiderburen is het aandeel vrouwen dat een sexy outfit kiest bijvoorbeeld maar 15%. Nederlanders kopen graag bijpassende make-up bij hun outfit (75%). Opvallend is dat mannen in Nederland vaker make-up kopen voor Halloween dan vrouwen (77% vs 73%).
Halloween is een perfecte gelegenheid om een ode te brengen aan de klassiekers en inspiratie op te doen bij recente films, series en gebeurtenissen. Want welke karakters gaan we dit jaar echt veel zien?
De liefde voor onze huisdieren kent geen grenzen, dus ook onze geliefde viervoeters worden deze Halloween door een deel van de Nederlanders niet vergeten. Vooral mannen in Nederland zijn van plan om hun huisdier aan te kleden voor Halloween: 16% versus 5% van de vrouwen. Onder Generatie Z is het verkleden van huisdieren het populairste: 22% van de jongeren steekt hun huisdier in een Halloween outfit. Nederlanders kleden hun huisdieren vooral eng aan (74%) en minder vaak grappig (26%). Opvallend detail: waar katteneigenaren meer geneigd zijn om hun huisdier een enge outfit aan te trekken, kiezen hondeneigenaren liever voor een grappige look.
Halloween draait niet alleen om verkleden, maar ook om griezelen. Hoewel 71% van de Nederlanders aangeeft graag een enge film te kijken, zijn Nederlanders van alle landen het minst geneigd om tijdens Halloween een griezelfilm aan te zetten. Dit wordt door een kwart van de Nederlanders (26%) gedaan. Belangrijkste redenen om een horrorfilm te kijken zijn voor de sociale ervaring (47%), omdat het een nostalgisch gevoel heeft (33%) en omdat het goed is tegen stress (25%). De beste horrorfilms volgens Nederlanders zijn IT (1990/2017) en Halloween (in beide gevallen volgens 22% van de respondenten) en Friday the 13th (20%).