Conferentie Spark bemoedigt vrouwelijke ondernemers om meer winst te gaan behalen

30 mrt 2017, 17:03 Populair
spk 93061
Emilio Brizzi
Wat kan je als ondernemer doen om meer winst te maken? Een vraag waar veel ondernemers mee rondlopen, zo ook de ruim honderd vrouwelijke ondernemers die deze week bij de derde conferentie van Spark aanwezig waren. Het was een rijk gevulde dag in de Balie in Amsterdam met inspirerende presentaties en plenaire sessies met als focus passion , purpose en profitability . Oprichtster Hannah Huber: “We kunnen als vrouwen veel van elkaar leren; dat is ook de reden dat ik deze dag organiseer.”
Dagvoorzitter Petra Grijzen van BNR Nieuwsradio zette meteen de toon. “Wisten jullie dat nog steeds een groot percentage van de vrouwen minder verdient dan mannen?” Samen met haar collega Marlise Hamaker gaan zij onder eigen naam een podcast ‘Expeditie Gender Gap’ uitbrengen, waarbij de verschillen op de werkvloer op het gebied van geld, maar ook seksisme, bespreekbaar worden gemaakt. “Wij denken dat de loonkloof tussen mannen en vrouwen in Nederland een belangrijk onderwerp is. We hebben het tijdens SPARK over meer geld verdienen met je business, maar hoe schud je de schaamte van je af om meer geld te vragen? We zijn voor de podcast met onze eigen vragen over verschillen tussen mannen en vrouwen op pad gegaan.”

“Zet van iedere euro die er binnenkomt eerst wat winst opzij”

Femke Hogema van Healthy Finance gaf een presentatie over winst maken. “Maak winst, dat is mijn boodschap. Het schijnt dat 83 procent van de ondernemers leeft van rekening naar rekening en er bij hen nooit wat overblijft. De standaard oplossing is niet meer omzet maken. Tuurlijk, je moet omzet maken, maar daarnaast moet je een systeem hebben. Zet van iedere euro die er binnenkomt eerst je winst opzij. Vrouwen vinden het moeilijker dan mannen om hoge prijzen te vragen. Daarbij speelt bij vrouwen ook de vraag: ben ik het waard?”
In het panel Making money doing what you love
kwamen drie succesvolle vrouwelijke ondernemers aan het woord, die deelden hoe zij met hun passie geld verdienen. Zo vertelde Bianca Blom over het succes
van haar bedrijf Linja Shoes en het belang van het hebben van ambassadeurs die achter jouw product staan én dit delen met anderen. “Het is belangrijk dat je je klanten betrekt bij de volgende stappen die je maakt. En ondanks de tegenslagen die bij het ondernemen horen, blijf doorgaan, want uiteindelijk kunnen wij vrouwen zoveel meer dan wij zelf denken te kunnen!”
spk 9494
Foto: Emilio Brizzi
Empowerment speaker en business coach Lucinda Douglas wist de hele zaal te inspireren met haar krachtige presentatie. “Ik ontmoet te veel vrouwen die eigenlijk niet weten hoe ver ze moeten gaan en dat ze moeten doorpakken. We mogen laten zien waar we goed in zijn en niet bescheiden zijn hierover. Het is een Nederlands trekje: valse bescheidenheid. Geloof in jezelf, ga vooral door en geef niet op. Veel mensen geven snel op en vertrouwen niet in hun kunnen.”
Onderneemster Coleen Geske, bekend van Stuff Dutch people like, eindigde de dag met een toepasselijke quote: “ Think big. You miss hundred percent of the shots you don’t take
”. Voor Hannah Huber was de dag een groot succes. “Het is belangrijk dat we als vrouwen samenwerken en dat we leren van andere vrouwelijke ondernemers. Veel vrouwen die naar de conferentie komen, zijn al een aantal jaren aan het ondernemen. Ze weten hun passie en hun purpose, nu is het tijd om winst te maken. Het thema van deze dag is ontstaan door de feedback die ik krijg van vrouwen.”