Storytelling als marketingtool voor bedrijven is hot en dat merkt docent storytelling aan Hogeschool Leiden Marjolein Paalvast ook. Veel mensen hebben volgens haar een verkeerd beeld van storytelling en denken dat het een snelle en makkelijke vorm van marketing is. “Je moet niet aan storytelling gaan doen omdat het hip is, maar omdat je aan de buitenwereld wilt laten zien wie je bent en waar je voor staat.”
De kracht van storytelling is groot, maar storytelling is meer dan alleen ‘een verhaal’ hebben. Marjolein ziet vaak dat bedrijven onder het kopje ‘over ons’ een mooi verhaal hebben op een verder saaie website. Dat heeft met storytelling weinig te maken. “Bij storytelling zet je een verhaal in waarbij je jezelf of je bedrijf centraal stelt. Stel jezelf de vraag: waarom doe ik wat ik doe? Kortom, wat maakt dat ik in midden in de nacht mijn vak wil uitoefenen? Het antwoord hierop levert je de kerngedachte op waar je bedrijf om draait. Wil je de wereld een stukje beter of duurzamer maken? Wil je dat mensen elkaar weten te vinden? Of wil je dat het hier op aarde iets gezelliger wordt? Als je weet waarom je doet wat je doet, dan heb je je kernboodschap gevonden. Die boodschap vormt je basis voor storytelling en al je andere communicatie-uitingen. Goede voorbeelden hiervan zijn ‘alles voor een glimlach’ (CoolBlue), ‘aandacht maakt alles mooier’ (IKEA) en ‘van gezond een gewoonte maken’ (SLA).”
Als je die kernboodschap scherp voor ogen hebt, kun je volgens Marjolein veel bereiken met storytelling. “Met storytelling heb je te maken met een consequente en echte vorm van communicatie. Waar sta jij écht voor, daar gaat het over. Ik zie veel grote bedrijven zoals Ikea en het Rode Kruis die dit leuk doen, maar ook eenmanszaken, zoals StoryTiles, die ik altijd in mijn college gebruik als voorbeeld. Zij gaan op een hele creatieve manier met storytelling om. Zij hebben in hun verhaal niet zichzelf centraal gezet, maar hun product. Zij zien zichzelf als bedrijf als ondersteuner van dit product. Dit filmpje illustreert de storytelling van StoryTiles.
https://vimeo.com/67591311
Storytelling vraagt om lef. Je verhaal gaat dood als je voorzichtig bent, aldus Marjolein. “Je moet echt durven om bepaalde onderwerpen uit te vergroten. Daarbij is de taal van storytelling een geheel andere taal dan managementtaal of vakjargon. “Woorden als ‘resultaatgericht’ en ‘doorpakken’ gebruik je niet bij storytelling. Storytelling kent een eigen taal, waarbij woorden als ‘toewijding’ en ‘samen een geheel vormen’ gebruikt worden. Je gaat een totaal andere wereld in met storytelling, waarbij het niet om cijfers gaat, maar menselijke, invoelbare verhalen. De kracht van storytelling is dat mensen je verhaal kunnen navertellen en dat ze met je meeleven.”
Welke tips kan Marjolein ons geven als we met storytelling aan de slag willen?
Marjolein geeft mensen altijd de volgende oefening mee die ze ooit tijdens een workshop heeft geleerd: “Stel je voor dat je een blind date gaat organiseren tussen jouw bedrijf en je beste vriend of vriendin die nog single is. Jij wilt jouw bedrijf dus koppelen aan die vriend of vriendin. Hoe zou je jouw bedrijf presenteren en wat zou je zeggen als je wilt dat ze samen op date gaan? Met storytelling praat je als het ware direct met je lezer, maar dan met een papier of scherm ertussen.”