Op de tweede dag van de testdagen van de Formule 1 in Barcelona heeft Lewis Hamilton opzien gebaard. Niet zozeer omdat de wereldkampioen in zijn Mercedes met afstand de meeste rondjes reed in de ochtendsessie, maar vooral omdat op camera-beelden vanuit de cockpit te zien was dat Hamilton door zijn stuur naar zich toe trekken en van zich af te duwen de stand van zijn voorwielen kon veranderen. Mogelijk heeft dat een positieve invloed op de snelheid van de auto. Het is wel zeer de vraag of dit technisch foefje binnen de reglementen valt, al is dit volgens Mercedes het geval.
Later maakte Mercedes bekend dat het gaat om het zogenoemde DAS, Dual Axis Steering, wat invloed heeft op de voorwielophanging. Volgens technisch directeur James Allison "geeft het systeem een extra dimensie aan het besturen van de auto." Verdere informatie wilde hij niet prijsgeven.
De 35-jarige Britse coureur, die op jacht gaat naar zijn zevende wereldtitel, nam donderdag de ochtendsessie voor zijn rekening bij Mercedes. Hamilton legde 107 rondes af over het Circuit de Catalunya. Zijn snelste rondje ging in 1.18,387. Het bleek de negende tijd van de dag.
Kimi Räikkönen was de snelste. De Fin kwam in zijn Alfa Romeo tot 1.17,091. Namens Red Bull kwam Alexander Albon in actie. De teamgenoot van Max Verstappen zette met 1.17,912 de vierde tijd neer. Verstappen nam woensdag de eerste testdag voor zijn rekening en reed 168 rondes.