Nieuws boycot GeenStijl en Dumpert gaat over de grens

Foto: Sebastiaan ter Burg (CC BY 2.0)

De provocerende websites GeenStijl en Dumpert zijn momenteel volop in het nieuws: talloze Nederlandse vrouwen hebben bedrijven opgeroepen om te stoppen met adverteren op de websites, en met succes. Inmiddels gaat het nieuws zelfs over onze grens.

Meer dan 140 vrouwen, waaronder journalisten, columnisten, politici en economen hebben een pamflet ondertekend waarin bedrijven worden opgeroepen om niet meer te adverteren op GeenStijl en Dumpert. In het pamflet is te lezen dat bedrijven die advertenties plaatsen op de geruchtmakende websites ‘meebetalen aan sites waar vrouwenvernedering en racisme de norm is, niet de uitzondering’.

Onder meer BBC News en The Straits Times hebben een diepgaand artikel gewijd aan het nieuws met de koppen: ‘Women’s protest hits Dutch website with ad boycott’ en ‘Petition calls for ad boycott of Dutch shock blogs branded racist, sexist’. Op Twitter is deze buitenlandse media-aandacht niet onopgemerkt gebleven:

De lijst met namen die het pamflet ondertekend hebben, is lang. Zo behoren presentatrice Eva Jinek, actrices Georgina Verbaan en Katja Schuurman, cabaretier Claudia de Breij, ministers Jet Bussemaker en Melanie Schultz van Haegen tot de ondertekenaars.

De actie is een succes te noemen, want al verschillende adverteerders hebben zich teruggetrokken, zoals Grolsch, Ikea, de Belastingdienst en Defensie.

De redacteuren van GeenStijl, waar Dumpert bij hoort, steken niet onder stoelen of banken wat ze van de actie vinden. De website noemt de oproep ‘een regelrechte aanval op onze vrijheid’, en de ondertekenaars zijn een ‘clubje bezemvliegers met lange tenen’.

Lees ook: