Bij de renovatie van de Groene Draeck, het zeiljacht van prinses Beatrix, is gebruikgemaakt van omstreden teakhout uit Myanmar, blijkt uit een onderzoek van RTL Nieuws. Volgens de Nederlandse wet mag teakhout alleen geïmporteerd worden als precies te achterhalen valt waar het vandaan komt, maar dat is bij Myanmar niet mogelijk.
De dictatuur in Myanmar wordt mede gefinancierd door houtkap en teakhandel, aldus RTL Nieuws. Daarnaast is het materiaal omstreden, omdat het door de hoge opbrengst bijdraagt aan de snelle ontbossing van Myanmar. Drie ervaren dekkenbouwers hebben aan RTL Nieuws laten weten dat het bij de Groene Draeck zeker om teakhout uit Myanmar gaat. Dat is af te leiden uit de jaarringen in het hout, de vettigheid in het hout en de fijne nerf. Het product is om die redenen geliefd bij het maken van schepen.
Eind april maakte de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) bekend dat prinses Beatrix haar zeiljacht De Groene Draeck na een grootschalige restauratie weer in gebruik heeft genomen. Vorig jaar werd bekend dat de begroting voor de renovatie was overschreden. Het door het ministerie van Defensie vastgestelde vijfjarenbudget, voor de periode 2021 tot en met 2025, bedroeg in totaal 435.000 euro. Prinses Beatrix zou als eigenaar de meerkosten betalen.
De RVD heeft in een reactie laten weten dat inderdaad gebruik is gemaakt van teakhout, maar dat niet precies te achterhalen is waar het hout vandaan komt. De benodigde papieren daarvoor zijn er niet meer, aldus de RVD. "De Duitse houtleverancier heeft aangegeven dat het hout ouder is dan 2013 en daarvóór is geïmporteerd. Wegens het verstrijken van de bewaartermijn van gegevens van het hout kan de leverancier echter geen specifieke afkomst noemen."
De kwestie heeft verder geen juridische gevolgen voor prinses Beatrix als het daadwerkelijk om hout uit Myanmar gaat. Alleen de import van het hout is verboden. Wanneer het materiaal de Europese Unie binnen is, mag het gewoon verkocht en gebruikt worden. Wel laat de RVD weten dat Beatrix het zou "betreuren als door de opdrachtnemer of de leveranciers de geldende wet en regelgeving niet zou zijn gevolgd of wanneer er niet zorgvuldig gehandeld is".