Geldautomaten kampen vaker met een storing of zijn om een andere reden buiten gebruik dan de banken hadden beloofd. Gemiddeld was het vorig jaar bij een op de 25 automaten niet mogelijk om geld op te nemen, terwijl dat volgens de norm die banken hebben afgesproken slechts bij een op de veertig automaten het geval mag zijn. Ook het storten van geld was te vaak niet mogelijk door een defecte automaat.
Geldmaat, het bedrijf dat het beheer en onderhoud van de automaten regelt voor de grote banken in Nederland, erkent de problemen. "2023 heeft laten zien dat een technisch mankement in de automaten waarvoor niet snel een oplossing beschikbaar kwam, grote impact heeft gehad op de beschikbaarheidscijfers voor zowel opnemen als onverpakt storten van biljetten", stelt de organisatie over de cijfers waarover de NOS vrijdagochtend berichtte.
In het najaar kwam al naar buiten dat Geldmaat kampte met een lange levertijd voor een onderdeel van de automaten waarmee zowel geld opgenomen als gestort kan worden. Maar volgens Geldmaat spelen ook andere oorzaken.
De organisatie heeft de automaten vanaf 2019 van de banken overgenomen. Een fors deel ervan is inmiddels aan vervanging toe. Als een automaat wordt vervangen, is die enkele dagen niet beschikbaar. Geldmaat heeft daarnaast last van de krappe arbeidsmarkt. Daardoor is het moeilijk om snel extra personeel in te zetten als dat opeens nodig is.