De omzet in de Nederlandse detailhandel is in augustus met 2 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat kwam vooral door hogere prijzen, want het verkoopvolume was 6 procent lager.
Bij zogeheten non-foodbedrijven daalde de gemiddelde omzet met 2,5 procent. Qua verkoopvolumes ging het om een daling van meer dan 8 procent. De daling was onder andere merkbaar bij kleding en schoenenwinkels. Ook de winkels in consumentenelektronica en witgoed, doe-het-zelfketens en meubelzaken zetten in augustus minder om.
Bij de levensmiddelenwinkels steeg de omzet gemiddeld met 7,7 procent. Ook hier werden in doorsnee minder producten gekocht, het volume daalde met 2,8 procent. Bij supermarkten steeg de omzet met 8,9 procent gemiddeld. Speciaalzaken, die in coronatijd nog volop profiteerden van onder andere de sluiting van de horeca, zagen hun omzet met gemiddeld 1,1 procent dalen.
Verder meldt het CBS dat de online-omzet van winkels met 0,4 procent is gedaald in vergelijking met augustus 2021. Bij voedingsmiddelen en drogisterijartikelen ging het nog wel om een stijging. Bij de overige deelbranches ging het om een daling.