In de spotlight Sander Bestevaar tijdens de UNWomen&Movies TVProgramma

Sander Bestevaar, Hoofd Sponsoring en Samenwerking bij de ABN AMRO was te gast tijdens het TV-programma UNwomen&Movies uitgezonden door ShortsTV & Ziggo. Nieuws.nl toont de eerste beelden en het interview. 

Toekomst

Director Social Impact en Inclusive Banking ABN AMRO Bank en UNWomen ambassadeur Chantal Korteweg gaf afgelopen jaar een bijzondere speech in New York. In haar speech vertelde ze hoe ze zich inzet voor meer financiële gelijkheid voor vrouwen. Naast dat ze verantwoordelijk is voor het toegankelijker maken van financiële producten en diensten voor vrouwelijke klanten, is het haar persoonlijke missie om vrouwen financieel onafhankelijker en bewuster te maken. ShortsTV & Ziggo liet deze speech nog eens zien op 7 maart tijdens het TV programma UNwomen & Movies, waarna Sander Bestevaar aanschoof. Ook hij heeft, net zoals zijn collega Korteweg, een passie voor het werken aan meer gendergelijkheid. De gehele dag stond in het teken van de He-for-She campagne van de United Nations.

He-For-She campagne nodigt mannen en jongens uit om zich uit te spreken voor een wereld waarin mannen en vrouwen gelijke kansen hebben en waar geen plaats is voor discriminatie en geweld tegen vrouwen. Zelf heeft Bestevaar een dochter van twaalf. Een extra motivatie om zich in te zetten voor verandering. ‘‘De situatie is nog best schrijnend. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Culturele Sector. Het rapport dat wij samen met Woman Inc opstelde liet zien dat er nog veel te doen is aan gelijkheid. Voor iedere 100 euro die een vrouw verdiend, verdiend een man er 150. Van de 100 museumdirecteuren zijn er 93 man. Van al het geëtaleerde werk, is 23 procent gemaakt door een vrouw. Als je dat even binnen laat komen, dan realiseer je je dat er nog veel te doen valt. Ik hoop voor mijn dochter en alle meiden in Nederland dat de situatie beter en gelijker zal worden en ik voel me heel gepassioneerd om daar aan bij te dragen.’’

 

Code V

Om ervoor te zorgen dat de financiering en het vrouwelijke ondernemerschap een boost gaan krijgen is Code V tot stand gekomen, een samenwerking tussen banken, ministeries en bedrijven. ‘‘Vrouwen krijgen minder makkelijk financiering en zijn minder makkelijk binnen de financiële sector geborgen. Daar zetten we ons nu gezamenlijk tegenin, net als Rabo en ING. We maken er ons echt hard voor. Zowel voor klanten en medewerkers als voor de hele maatschappij. Het feit dat Chantal bij ons werkt en een hele afdeling heeft, zegt ook hoe belangrijk wij dit als bank vinden.’’ Bestevaar vertelt dat ABN AMRO gedreven is om het systeem te veranderen. ‘Onze sponsorstrategie is gericht op het versnellen van gelijke kansen. Dat doen we in sport en kunst & cultuur. Het primaire doel van de afdeling waarin ik werk is niet om geld te verdienen, maar om te zorgen voor meer gelijkheid. Gelijkheid voor vrouwen, mensen met een beperking en jongeren die leven in armoede. En we weten dat onze klanten dat ook erg belangrijk vinden. ABN AMRO Bank heeft een enorme netwerkfunctie binnen financieel Nederland, dus het effect wat we kunnen hebben is enorm groot.’’

 

Realiseren van idealen

Als Hoofd Sponsoring, Events & Foundations heeft Bestevaar te maken met partners en klanten binnen verschillende specialismen. Tijdens het interview met Mioch vertelt hij hoe het gesteld is binnen de sportwereld en wat ze al hebben kunnen bereiken. ‘‘Vijf jaar geleden was het zo dat in de hockeywereld mannen acht keer zoveel verdienen als vrouwen. En dat terwijl de vrouwen hetzelfde presteren, dezelfde kijkcijfers hebben en zelfs nog beter presteren op Olympisch niveau. Wat wij hebben gedaan is dat we binnen onze eigen invloed, namelijk het geld dat wij aan onze partner hockeyclubs geven, hebben afgedwongen dat 50 procent hiervan naar de mannen gaat en 50 procent naar de vrouwen. We hebben ook gezegd dat als clubs hier niet in mee gaan, dat we dan afscheid nemen. Hebben we daardoor afscheid moeten nemen van hockeyclubs? Nee. Alle hockeyclubs waarmee wij een partnership hebben verdeeld het sponsorgeld nu gelijk over mannen en vrouwen. De volgende stap is dat het totale budget wat er voor mannen en voor vrouwen beschikbaar is gelijk moet worden. En ook dat is voor ons een harde eis. Nu lijkt het misschien alsof we alleen maar bezig zijn met het dreigen om afscheid te nemen, maar dat is niet zo. We helpen met onze kennis alle partnerclubs actief om tot gelijkheid te komen.”

 

 

Systeem veranderen

Om een impact te maken, realiseert Bestevaar zich dat het van belang is om geduldig door te blijven zetten. ‘‘Verandering gaat niet van de een op de andere dag. Door de problemen te benoemen en daar acties aan te koppelen, krijg je een verandering. Zo gingen de speelsters van Ajax vijf jaar geleden nog na hun werk naar de club om daar topsport te bedrijven. Inmiddels is er een CAO en is het veel beter geregeld. Wij hebben een belangrijke rol in gespeeld in de weg daar naartoe. En daar is soms een lange adem voor nodig.’’