Talk Daisy Goddijn van de Female Leaders Club

Hoe kun je een boek schrijven om jezelf als expert in de markt te zetten? En hoe kun je als ondernemer impact maken met jouw verhaal? Daar gaf auteur Daisy Goddijn op 7 maart een TED style Talk over tijdens het Female Leaders Event. Als eigenaar van Uitgeverij Expertboek en schrijfcoach helpt ze ondernemers met het schrijven en uitgeven van een boek waarmee ze hun expertpositie claimen en meer klanten krijgen. Ze heeft zelf zes boeken geschreven. Wij mochten haar een aantal vragen stellen.

Waar gaat je TED style-talk over?
‘‘Mijn talk gaat over de kracht van boeken en het schrijven van een boek. Ik wil anderen graag inspireren om hun kennis en hun expertise te delen om zo impact te maken. Dat is waarom ik uitgeverij Expertboek heb opgericht, waar we ondernemers helpen met het schrijven van een boek waarmee ze zichzelf als expert in de markt zetten.’’

Jij bent uitgever en auteur?

“Ik hielp al een tijd ondernemers met het schrijven van hun boek, maar ik had zelf nog geen boek geschreven. Dat voelde niet goed. Toen ik op een bepaald moment weer een potentiële klant sprak en ik voor de zoveelste keer de vraag kreeg of ik zelf ook een boek had, hakte ik de knoop door om zelf ook een boek te schrijven. Diezelfde dag nog maakte ik de blueprint voor mijn boek, omdat een blueprint het schrijfproces behapbaar en overzichtelijk maakt. Wat ik die dag ook deed was een schrijfcoach bellen om te vragen of ze mij wilde begeleiden bij het schrijven van mijn boek, omdat ik wist dat dat me zou helpen. 3 maanden later was ik klaar met schrijven van mijn eerste boek en een paar maanden later stond ik vol trots op mijn boeklancering en signeerde ik mijn eigen boeken. Ik kan je vertellen: dat is echt fantastisch om te doen! Een boeklancering is sowieso een heel bijzonder feestje! 5 jaar later had ik 5 boeken geschreven, elk jaar eentje. Op dit moment heb ik 6 boeken geschreven.”

Waarom vind je het zo belangrijk dat ondernemers impact maken?

“Als je impact maakt, dan kun je een positieve bijdrage leveren aan een grote groep mensen. Als meer ondernemers dat doen, dan wordt de wereld telkens een beetje mooier. Dan laat je echt iets achter. Ik ben van mening dat elke ondernemer een boek kan schrijven. Als ondernemer ben je immers ergens goed in en help je je klanten. Met een boek kun je bijdragen aan meer mensen dan alleen je klanten en word je bovendien als expert gezien, waardoor je meer klanten krijgt.”

Er zijn heel veel boeken die het verdienden om geschreven te worden, uiteindelijk NIET geschreven. Hoe komt dat?

“De meeste mensen denken dat het heel ingewikkeld is om een boek te schrijven. Of dat ze niet genoeg te vertellen hebben. Sommige mensen beginnen aan een boek maar maken het niet af. En bij andere mensen zweeft er al jaren een boek rond in hun hoofd maar blijft het bij een idee. En dat is doodzonde, want daarmee laten we een hoop kansen liggen, voor zowel de auteur als de lezers.

Ik werk al bijna 10 jaar met ondernemers die een boek schrijven, omdat ze anderen willen inspireren met hun boek en willen bijdragen aan hun lezers. We hebben al voor ruim 300 auteurs een boek gemaakt en ik ben er daardoor van overtuigd dat iedereen een boek kan schrijven. Ook jij!

Als jij kennis hebt over een bepaald onderwerp waarmee jij anderen kunt inspireren, dan schuilt er ook een auteur in jou.”

Hoe lang duurt het om een boek te schrijven?

“Ik heb zelf 6 boeken geschreven en we hebben al honderden ondernemers geholpen bij het schrijven van een boek. Ik kan je vertellen dat het helemaal niet zo lang hoeft te duren om een boek te schrijven. Als je van tevoren goed nadenkt over de structuur van het boek, dan kun je een boek in enkele weken tot maanden schrijven. Ik zeg vaak: ‘als je een goede blueprint hebt, dan is het schrijven van je boek een invuloefening’. Mijn advies is om je wel te laten begeleiden bij het schrijven van je boek. Zo hebben wij bijvoorbeeld een programma waarin we je helpen om in 8 weken een HOE DAN?-boek te schrijven. Ja, je kunt een boek echt in 8 weken schrijven, daarbij hoef je jezelf echt niet 8 weken terug te trekken op een zolderkamer.”

Vind je dat ondernemers te veel alleen doen?

‘‘Ja, ondernemers zijn vaak geneigd om alles alleen te doen. Toch boek je sneller betere resultaten als je de juiste mensen inschakelt. Zo kun je soms beter dingen uitbesteden waar jij minder goed in bent of je laten begeleiden door experts. Daarnaast kun je gelijkgestemden opzoeken om te sparren en van elkaar te leren. Dat is ook waarom ik ben aangesloten bij de Female Leaders Club. Het is heel fijn om aan elkaar bij te kunnen dragen.”

Is het belangrijk om in vrouwen te investeren?

‘‘Zeker, ik vind het heel belangrijk dat vrouwelijke ondernemers ook meer het podium pakken. En sowieso vrouwelijke sprekers. In het algemeen staan er namelijk meer mannen op het podium. En of vrouwen dat nu doen door het schrijven van een boek, of dat ze op een podium gaan staan, dat maakt niet uit. Maar vrouwen mogen meer hun verhaal gaan delen, omdat ze daar meer impact mee kunnen maken.’’

Welke boodschap wil je overbrengen?

‘‘Aarzel niet om jouw verhaal te delen. Want, de wereld wacht op jou. Ze moeten je alleen nog leren kennen.’’

Bekijk de gehele talk van Daisy Goddijn hier op Nieuws.nl welke tijdens het event van de Female Leaders Club werd opgenomen samen met 7 andere leden.